Stay connected kay? ^^

15 Mac 2018

Book Review : MockingJay (The Hunger Games)

Hi, mai kita kembali membaca review buku ni.. Dah dua minggu kot skip topik ini kalau tak silap. Boleh baca last book review @M is for Autism

Image result for mockingjay

MockingJay ni dia buku kedua The Hunger Games. Dia macam sambungan juga la, tapi kalau tak baca buku pertama, boleh ja baca buku kedua. Tapi recommended baca buku pertama dulu.. kalau tak, part depan sekali memang blur sikit. Sy yang baca buku pertama pun macam.. har? Apa yang berlaku ni?

Ok ni flashback sikit buku pertama:
Katniss Everdeen dan Peeta Mellark mewakili district 12 dalam Hunger Games dan kedua-duanya menang sampai akhir game. Kecerdikan Katniss yang mendesak pemenang diumumkan pada akhir game menyebabkan President Snow rasa tergugat.

MOCKINGJAY

Bagi menghapuskan Katniss yang merupakan potensi pemberontak yang berpengaruh, Snow membuat Hunger Games kedua - tapi kali ini melibatkan victor Hunger Games sebelum ini. Maksudnya, mereka yang pernah menang Hunger Games, dan dikatakan tidak sesekali akan dipilih untuk menyertainya lagi dipanggil semula untuk ditempatkan ke dalam arena semula. Namun, kat pertengahan game, pemberontak dari district 13 yang dikatakan telah dihapuskan pada akhir Zaman Kegelapan bila district 13 kena bom, kembali. Mereka telah masuk ke dalam arena dan selamatkan para peserta, yang sempat diselamatkan la.

Katniss merupakan antara yang diselamatkan. Presiden Snow menghantar tentera udara yang mengebom district 12 (kampung Katniss). Ramai yang terkorban, dan sebahagian dari mereka sempat berlari ke district 13, di mana mereka tinggal kat kubu bawah tanah. Lepas Katniss ditempatkan di situ, ketua pemberontakan itu meminta Katniss menjadi MockingJay (simbol pemberontakan). Namun, Katniss resah. Peeta yang bersamanya pada Hunger Games pertama berada dalam tangan Capitol. Dia juga bimbang ramai lagi yang akan terkorban disebabkan tindak tanduknya.

Cerita ni juga ada cover tau, kisah hidup beberapa victor yang kena seksa mental dan fizikal sehingga hilang waras. Katniss juga antara yang kena depression teruk. Akhirnya, dia menjadi MockingJay dan berjaya mencapai apa yang diingini oleh ketua pemberontak. Namun, dia mula sangsi akan ketua pemberontak. Dia rasa macam dia telah diperguna bagi mencapai sesuatu yang lain yang diingini oleh ketua pemberontak. Apa jadi lepas tu? Baca la sendiri, tak nak spoiler sangat..

Image result for mockingjay

Ni nak share satu quote dari MockingJay oleh salah seorang victor dari district 7 yang jadi peserta dalam Quarter Quell (Hunger Games kedua).. Capitol berjaya mendera semua victor (yang dikatakan menang sebab punya akal..bijak la katakan..). Mereka mula kehilangan orang, benda, dan memori yang mereka sayang, yang penting tuk mereka. Masa game, ada satu part yang Johanna nak masuk hutan. Katniss cuba menghalangnya sebab dalam hutan ada haiwan yang dicipta oleh Capitol yang mengeluarkan bunyi seakan-akan suara ahli keluarga mereka kesakitan dan diseksa. Dan inilah yang dikatanya:

"They can't hurt me. I'm not like the rest of you. There's no one left I love."
―Johanna

Image result for mockingjay

Mockingjay digunakan sebagai simbol pemberontakan sebab suatu masa dulu, dalam peperangan, Capitol mencipta mockingjay yang mempunyai kebolehan menyampaikan apa yang mereka dengar. Apabila pemberontak mengetahui fungsi mockingjay, mereka mula memberikan info palsu kepada mockingjay. Akhirnya, mockingjay dilepaskan ke dalam hutan. Mereka kehilangan kebolehan menyampaikan kata-kata, tetapi mereka akan mendengar suara nyanyian peladang dan menyampaikan melodi yang sama kemudian.

TAMAT

4 ulasan:

  1. Menarik bukunya.. Mesti lebih adventure..

    BalasPadam
  2. Sejak bekerja ni.. Lama dh tak membaca

    BalasPadam
  3. Happy sangat tengok movie dia, one of my fav franchise. Tapi baru hari ni tahu kenapa diorang ambil mockingjay sebagai simbol diorang :P

    BalasPadam
  4. Mai suka Katniss tu. Tak baca novel tapi tengok movie dia. eh rasa nak tengok lagi sekali je ni.

    BalasPadam