Stay connected kay? ^^

19 Januari 2016

Longhat Utara #2


1. Hangpa - Awak semua

A: Woi, hangpa nk pi mana ni?   (Woi, awak semua nak pergi mana ni?)
B: Nk gi jalan2. Hg nk ikut?   (Nak pergi jalan-jalan. Awak nak ikut?)

2. Toksah - tak usah / tak payah

A: Hg tu toksah la duk maqah dia ja.   (Awak tu tak payahlah asyik marah dia saja.)
B: Budak tu jadi camni sebab kita tak maqah, dah pandai nk kuangajaq! (Budak itu jadi macam ini sebab kita tak marah, sudah pandai nak kurang ajar!)

3. Mamun - mamai

A: Mai dah dia. Bukan dah tidoq ka?   (Mari sudah dia. Bukan sudah tidur ka?)
B: Baqu bangun kot. Tu tgk, mamun lettew.. (Baru bangun kot. Tu tengok, mamai lah tu..)

4. Ayaq - air

A: Aq dahaga la. Beli ayaq sat..   (Aku dahaga la. Beli air kejap..)
B: Sat.. duk mai..   (Kejap.. tengah datang..)

5. Habaq - bagitau

A: Kan aq dh habaq banyak kali, bg tumpah ayaq tu lap!   (Kan aku sudah bagitau banyak kali, bagi tumpah air tu lap!)
B: Sat la, oqang nk caqi kain ler ni!   (Kejap la, orang nak cari kain la ni!)



** tojah - tekan dengan kuat

Haa.. yang ni tak guna sangat. Dan tak pernah dengaq sangat.. Belah Penang la katakan, tak begitu pekat. Tapi pernah dengaq oqang maqah anak "Huish budak ni! Tojah pale satgi!" xD

10 ulasan:

  1. singgah http://jmbelog.blogspot.my/

    BalasPadam
  2. huhuhu teruih mai loghat utagha dia.. :D

    BalasPadam
  3. tojah tu pun first time ain baru tau ni .hehhee

    BalasPadam
  4. Kadang2 susah nak paham loghat utara nie kalau pekat sangat.. huhu

    BalasPadam
  5. lorat utara ni kasaq sikit bunyinya tapi unik juga..

    BalasPadam
  6. hiks terer nya adek nie cakap loghat utaqa . ^_^

    BalasPadam
  7. selalu dengar n blajar kat tv je
    kengkadang ada jugak word x faham..hihi

    BalasPadam
  8. ang pa habaq yun sing? haha.. lulus x kecek utagha?

    BalasPadam