Stay connected kay? ^^

13 November 2018

Kelebihan dan kelemahan

Hai~


Setiap orang ada kelebihan dan kekuragan sendiri. Kali ni nak share cite sy sendiri yang berkaitan dengan topik ni.

Bagi yang tak tau, sy ni orang Penang, sekarang ni mengambil course digital media design kat Taiwan. Oleh sebab tak selalu melukis, bila mai kat sini, tak pandai sangat nak lukis-lukis ni. Jadi, keyakinan diri tu dah kurang dua kali ganda, dah jadi angka negatif dah pun keyakinan tu. Last last jadi stress berlebihan.

Ni terutamanya dalam kelas sketch ni. Bila lukis tu selalu nak perfect la, ini la, itu la. Belum lukis apa lagi dah mula terbayang yang bukan-bukan. Camna kalau tersalah lukis? Camna kalau terlalu besar? Camna kalau terlalu kecil? Macam-macam la. Akhirnya tak lukis apa pun kat kertas tu. Bila pergi kelas, cikgu nak ambil markah, mula la nampak semua orang duk lukis-lukis, buat last touch-up semua tu.

Saya? Apa sy tengah buat? Ha, sy tak bawak pun buku lukisan tu. Satu sebab besar sangat, dua sebab sy tak lukis apa pun, tiga sebab tengah fikir nak ambil cuti ja dan balik. So sy tak masuk kelas, duk kat luar tu fiir punya lama, nak balik ke cenna.

================================================================
Sekarang ni sy faham. Ada benda yang kita pandai, ada yang kita tak reti. Bila kita tak reti, jangan biarkan keyakinan tu terus berkurang. Dah tau tak reti, kena la usaha lebih sikit. Lama-kelamaan, kita akan reti juga. Jangan takut bila nampak produk orang lain lebih baik, takut standard kita terlalu rendah. Sebab dengan usaha, suatu hari kita akan sampai sana juga. Kita juga bukannya tak berupaya. Benda ni mungkin kelemahan kita, tapi ada benda lain yang kita boleh buat lebih baik daripada mereka.

Kepercayaan pada diri ni kena ada.

Gambatte~ Jiayou!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan