Stay connected kay? ^^

11 Oktober 2015

Bukan Sekadar Lukisan - Bab 4


Irene

Pintu kelasku diketuk. Aku buat tak tau je. Jangan nak menyibuk, Irene.. Siapkan essay ni! "Irene." Alamak, bala menimpa! Kenapa ni Mr Steve panggil? Kuangkat kepalaku. Kelibat Devi yang tercegat di depan kelas seperti modal ubat gigi Colgate menarik perhatianku. Segera aku meletakkan pen di atas meja dan menghampiri Devi. Potong stim betul. Orang baru nak masuk klimaks cerita di mana Alice masuk ke dalam rumah, dia masuk kacau!

Devi segera menarik aku keluar dari kelas. "Aku dah minta kebenaran Mr Steve nak pinjam kamu kejap." "Weyh, apa pinjam-pinjam? Kenapa ni?" "Ha, tau pun hg! Buat kerja macam nak masuk buku! Orang dah buat isyarat bagai sampai bersorak-sorak terlompat-lompat tepi pintu pun hg tak nampak! Nasib baik Devi ada. Kalau harapkan aku, duduklah hg dalam tu, English aku bukannya boleh pakai pun nak cakap dengan singa British tu." Alamak, Cindy dah bising. Kita hanya mampu senyum.

Nana

Aku berjalan masuk ke kawasan kaki lima blok B. Jenuhlah nak hadap soalan-soalan cikgu nanti. Sudahlah tadi kena dengan Cikgu Laila.. Aku merenung lantai sambil menghela nafas panjang. "NANAAA!!!!!" Alamak, terkejut! Skuad apa pula mereka, pagi-pagi jerit nama orang. Alamak, video tu! Habislah... Ok, sudah nampak Cindy yang nak mula menyerang. "Awal nampak?" Fisya memerli. Cindy meluru ke arahku lalu memelukku seperti bertahun-tahun tidak berjumpa. "Weyh!! Panjang umur hg sampai! Cikgu nak tengok video tu.."

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Fisya

"Cindy, tadi masa aku datang, aku ada terjumpa William. Dia nak datang melawat awak. Tapi, dia tetiba mendapat panggilan kecemasan. Awak, bangunlah cepat. Sudah hampir seminggu awak tidur ni. Tak rindu ke dekat kami?" Aku menukar bunga dalam pasu yang terletak di sebelah katil Cindy. Aku duduk semula di kerusi sebelah Cindy. "Weyh, nak tau tak? Kawan kita Irene ada terlibat dalam persembahan malam ini. Sama-sama mendoakan dia berjaya, kay? Awak pun, awak kan ada impian nak sertai kejohanan peringkat kebangsaan, kan? Sembuh cepat ye, nanti bolehlah kita raikan kejayaan awak pula." Aku memandang dinding bilik wad Cindy. Keliling bilik kami hiasi dengan kad dan origami.

Devi

Komputer riba aku hidupkan. Aku memandang keindahan di depan mata. Inilah kawasan kegemaranku. Aku selalu melepak di sini. Aku sedih, aku ke sini. Aku gembira, aku ke sini. Aku marah, aku ke sini. Tempat ini sudah menjadi bagai rumah kedua bagiku. Kalau aku menghilang, tahulah kawan-kawan, mana nak datang cari aku. Kehidupan sebagai seorang blogger, buka sahaja komputer riba, terus ke blog.

Hari kelima. Terima kasih bagi rakan-rakan yang meninggalkan komen mendoakan Cindy. Bagi yang ingin mengetahui perkembangannya, hari ini masih seperti biasa. Cindy tidak memberikan tindak balas. Mengikut doktor yang merawatnya, peluang untuk Cindy sedar hanyalah 50%. Teruslah kita sama-sama berdoa dan berharap agar Cindy cepat sedar.

7 ulasan:

  1. Ini cerita benar ka yun sing

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak, hanya dalam novel, ada la sedikit-sedikit personaliti watak yang diambil daripada orang sekeliling.

      Padam
    2. Owh ok baru boleh baca dari mula

      Padam
  2. MENGAGUMKAN PENULISANNYA...TERUSKAN.

    BalasPadam
  3. dulu k.el ada gak niat buat penulisan ni
    tp tulah smpai skrg x buat2 pun haiiiiii

    nice story..next

    BalasPadam
  4. wow adik manish.. ada bakat terpendam..
    kipidap kipidap =)

    BalasPadam